Akú vojnovú stratégiu zvolili Götterdämmerung? (recenzia)

Na svoje prvé stretnutie s projektom GÖTTERDÄMMERUNG gitaristu Medvěda zo známej českej experimentálne metalovej kapely Forgotten Silence asi nikdy nezabudnem. Keď sa mi dostal do rúk debut tejto formácie …projekt Riese (2017), ihneď mi do očí udrela všadeprítomná nemčina, ktorá dotvárala koncept nasiaknutý udalosťami druhej svetovej vojny. Zaujímavé bolo aj prevedenie samotného CD, ktoré vyzeralo ako miniatúra vinylovej platne s označením Telefunken – Die Deutsche Weltmarke.

Prečo to všetko spomínam? Pretože na jeseň roku 2020 vyšiel pod značkou Slovak Metal Army album Willkommen in Neuschwabenland, ktorý sa stal vydareným nasledovníkom spomínaného …projekt Riese. Götterdämmerung v deviatich nových skladbách nechali prevládať témy druhej svetovej vojny a dizajn CD nosiča ostal takisto nezmenený. Nechýba ani nemčina v názve albumu, názvoch niektorých skladieb či v samotných textoch. Götterdämmerung teda veľmi šikovne ponechali na albume všetko, čo robilo ich debut nezabudnuteľným.

Hudobne kapela tak isto zotrvala pri tom, čo sa osvedčilo. Nekompromisný thrash metal podávaný vo všetkých svojich odtieňoch. Rýchly (Jarní probuzení či Elbrus 42 s akýmsi príliš ohlušujúcim rytmičákom), dravý (Alfa Tauri, Talvisota), plný ťažkých rytmov (Viktoria Höhe), hutnýh riffov (Alfa Tauri, Die Letzte Schlacht, Trojný bod), kvílivých gitarových sól (Jarní probuzení, Elbrus 42) a kvalitných bicích okorenených dokonale zvonivými činelmi (napr. Viktoria Höhe).

Celému hudobnému konceptu albumu sa najväčšmi vymyká Neu Schwabenland. Epická melodika gitár otvárajúca túto skladbu sa vracia naprieč jej trvaním v sprievode harmonicky i rytmicky vydareného podkladu. V kontrastných častiach s tvrdším riffom tvorí naliehavejšiu atmosféru nemecky hovorený text.

Kdesi na polceste medzi Neu Schwabenland a siedmimi ďalšími spomínanými piesňami leží skladba Klíče Němce Strauba. Spevákov kričaný vokál so skvelou farbou sa tu javí o čosi zrozumiteľnejší a thrash metal sa zas ukazuje viac opracovaný než surový. Táto pieseň ma z celej nahrávky oslovila najviac.

Götterdämmerung ma svojím debutom …projekt Riese upútali. Bolo to hlavne grafikou, konceptom a imidžom. Willkommen in Neuschwabenland si zachoval tie najmarkantnejšie z podnetov, ktoré debut ponúkal. A to bol skvelý strategický ťah. Poslucháč rýchlo a ľahko identifikuje kapelu, poteší sa známemu prevedeniu a možno sa vďaka tomu oveľa viac sústredí na hudbu. Neviem, či ma práve z tohto dôvodu upútal Willkommen in Neuschwabenland hudobne oveľa viac než debut, alebo kapela skutočne svoj thrashmetalový prejav posunula na novú úroveň.