Šíria Bohemyst odkaz predchodcov so cťou? (recenzia)

V auguste 2021 vydala u Hammerheart svoj debutový album česká formácia BOHEMYST. Napriek tomuto faktu ale nejde o žiadnych nováčikov a dielo Čerň a Smrt je presýtené hudobnými skúsenosťami. Členov kapely môžete poznať aj vďaka ich akutálnemu alebo niekdajšiemu účinkovaniu v kapelách ako Desire For Sorrow, Black Rain, After Rain, Dark Angels či Panychida. No Bohemyst je predovšetkým označovaný ako zoskupenie bývalých členov formácii Avenger a Master’s Hammer.

Avanger ukončil svoje pôsobenie v roku 2017 po oslave štvrť storočnice na scéne. Master’s Hammer po krátkom comebacku opäť zmizli zo scény v roku 2020. Temná česká muzika silne ovplyvnená hlavne týmito dvoma zoskupeniami ale začala prýštiť na povrch pod novým menom Bohemyst. Väčšou zmenou je azda o čosi výraznejšie zapojenie klávesov a orchestrácie. Hneď v Intre ma upútala dychová zložka, ale aj v ďalších skladbách majú podľa môjho ucha celkom dôležitú rolu.

Pri titulnej Čerň a Smrt, ktorú na albume nájdete pod číslom dva, ma trochu šokoval obrovský nárast zvuku oproti Intru. V kombinácii s ťažkým rytmom a melodickou témou v gitare si ale človek rýchlo privykne. Atmosfére dodáva ešte naliehavejší ráz kvalitný metalový škrekot. Veľkým plusom je aj to, že české texty sú napriek technike spevu celkom zrozumiteľné.

V ťažkom, ponurom až doomovom duchu sa nesú viaceré skladby. Napríklad Na umrlčích prknech, kde zaznejú aj zborové chorály, Nekromantika s výrazným klavírnym partom a melodickým až do gotiky sa prelievajúcim spevom a Zvrácenosti zvědavosti so skvelým riffom. Najviac ma asi zaujala pieseň Kosti, ktorá mi tak trochu evokovala najnovšiu tvorbu legendárnych Master’s Hammer.

Ostatné kúsky Krvehlas, Paní lesa, Co nelze zapomenout a Do chřtánu Smrti sú podstatne divokejšie ako tie doposiaľ spomenuté. Aj v týchto nájdete dychy a sláčiky, ale skladby sú o poznanie surovejšie a tempo závratnejšie.

Album okrem digitálu vyšiel na vinyle v troch rôznych farebných prevedeniach, na CD a aj na kazete. Azda aj to je dôkaz, že muzikanti z kapely Bohemyst nie sú na scéne žiadnymi nováčikmi. Bohaté skúsenosti a nemalý talent ich navyše nechávajú pohybovať sa vo svojom žánri s úplnou ladnosťou. Nahrávka Čerň a Smrt je určite ovplyvnená zvukom Avenger a Master’s Hammer. V tomto prípade to ale vôbec nie je na škodu. Bohemyst totiž prebrali štafetu velikánov so cťou a ich odkaz šíria v súčasnejšom, epickejšom, no rovnako temnom šate.