Kruton očarúva alebo ubíja? (recenzia)

České vydavateľstvo Support Underground otvorilo rok 2020 veľmi zaujímavým a neobvyklým počinom. 25. januára vyšiel pod ich krídlami album formácie KRUTON s názvom Šeď strachostánků. Ako sme si už u tohto vydavateľa zvykli, album je k dispozícii vo vinylovej aj CD podobe. Ale tentoraz to nie je všetko.

Popri albume vyšla z pera Vojtěcha Šaršea aj rovnomenná kniha. Tá rozpráva príbeh Johna Doea, ktorý sa stal akýmsi odrazom upadajúcej spoločnosti, jej viery, jej boha a v neposlednom rade jej fyzického aj duševného života. Zaujímavé je, že kniha vznikla v spolupráci s kapelou. Básnické texty, ktoré nájdete v knihe, sú textami piesní na albume. Okrem nich v knihe nájdete päť poviedok o utrpení Johna Doea. Ako v knihe, tak aj na obale a v booklete nájdete veľmi vydarené umelecké ilustrácie Antonína Handla.

Album otvára intro zložené z dvoch častí. Symfonická, naliehavá, temná, teatrálna, ale zároveň hutná Př. n. l.Nářek Janův s citovanou staťou z evanjelia. Intro plynule prechádza do takmer desaťminútovej skladby Balet stínů. A za tento čas sa v nej toho vystrieda ozaj požehnane. Skladba začína melodickým spevom. S gradáciou muziky sa ale skresľuje aj spev a v tvrdých častiach sa mení v krik. Melodické inštrumentálne témy z úvodu sa síce vracajú, no trochu sa strácajú v spleti nečakaných zvratov v tempe, rytme aj harmónii. V siedmej minúte sa dokonca objaví pasáž zabŕdajúca do bluesu až jazzu.

V podobnom duchu sa nesú takmer všetky skladby na albume. Přerod začne zvukovo zaujímavou kombináciou gitár, no postupne prerastá do tvrdej skladby, kde sa objavujú vyslovene blackmetalové pasáže aj mierne časti so šepkaným textom. Znemrtvýchvstání naopak prechádza z besného búšenia do takmer akusticky znejúcich častí s nie veľmi vábnym efektom na hlase speváka. V melodike gitár tu cítiť miestami folkové motívy.

Početným zmenám sa nevyhla ani najdlhšia stopa na nahrávke. Kombinácia Nanebenevzetí a Nářek Bafometův má viac než šestnásť a pol minúty. Ani tu nechýba šepot, melodický spev či záver v réžii hovoreného slova. V Nanebenevzetí ma najviac oslovila gitarová téma s pekným zvukom v úvode. Téma ostáva melodicky zachovaná, ale zvukovo sa postupne mení. Taktiež musím podotknúť, že v spodných polohách sedí Martinovi Strnadovi melodický spev najviac.

Nakoniec nám ostali tri skladby. Dve z nich sú krátke intermezzá. Muzikálovo ladené Nepokřtěný a napätie budiace, symfonické Limb. Treťou je Umučení Antikrista. Táto skladba si ma z celého albumu získala najviac. Výrazný nádych black metalu je pretkaný náznakmi harmonickosti a okorenený výrazne psychedelickou časťou. Aj v tejto skladbe síce nájdete zmeny, no nie až v takej miere ako inde. Navyše prichádzajú plynulejšie a nie tak násilne.

Z tejto nahrávky som značne zmätený. Som očarený konceptom, myšlienkou, príbehom a grafickým prevedením. Hudobne je toto dielo ale na priemernej úrovni. Nájdete tu veľmi veľa kvalitných častí, prelínanie rôznych žánrov, vplyvov a tém. Členovia sú inštrumentálne veľmi zdatní a spevák znie vo väčšine polôh obstojne. Celá nahrávka pôsobí napriek tomu veľmi kostrbato. Akoby popri vydarenom príbehu a myšlienke celého tohto diela kapela rýchlo chcela texty vyzdobiť všetkým, čo im práve príde na um. Niektoré skladby znejú ako improvizácia. Bez rozmyslu nahraný brainstorming. Iné sa zas dajú označiť za majstrovské diela.

A podobne sú na tom názvy jednotlivých skladieb. Pod číslom jedna sú v jednej stope ukryté Př. n. l.Nářek Janův a pod číslom tri nájdete v trackliste tiež dve skladby. Avšak na CD sú to osobitné skladby tri a štyri. Vďaka tomu nájdete na obale pod šiestimi číslami desať názvov skladieb a na CD osem stôp. Šeď strachostánků je anarchia. Miestami ubíjajúca a miestami neodolateľná.