Komu počaruje Striga? (recenzia)

STRIGA je legendou hlavne pre Turiec. Bola jedným zo základných kameňov lokálnej scény. Svojím spôsobom ju vnímajú aj Oravčania, a to predovšetkým cez speváka Tibora Šándora. Policajný kapitán, človek so srdcom na správnom mieste a čistokrvný rocker telom aj dušou. Tiborov zvučný hlas znel, respektíve stále znie okrem iných aj v kapelách Citrón, SGP Project či Astacus (Judas Priest Revival).

V rokoch 2015 a 2016 sa páni z kapely Striga stretli, aby nahrali osem piesní, ku ktorým ako bonus pridali dve skladby nahraté ešte v roku 1987 na kazeťák. Vzniklo tak CD Siedme nebo, ktoré vyšlo v septembri 2022 v limitovanom náklade 300 kusov.

Starý dobrý klasický heavy metal. Presne ten nájdete na tomto CD. Energické, veselé a dravé skladby. Teda s pár výnimkami. Búrka má dosť ponurú atmosféru, Píšem ti list a Muž a žena majú skôr baladickejší charakter. Ale všetky ostatné sú od začiatku do konca nabité rýchlymi riffmi, gitarovými harmóniami, priamočiarymi refrénmi, viachlasmi, rýchlymi melodickými sólami a závratnými výškami v speve. Je jedno, či si pustíme rytmickú Zblúdile, alebo Šatňa čistého života, kde spevák predvedie skutočne úctyhodné výšky, či sviežu Siedme nebo. Všetky majú všetko, čo má heavymetalová skladba mať. Mne však k srdcu najviac prirástla Striga.

A ako bonus tu máme ešte demonahrávky Metal striga a Škorpiónka z roku 1987. Čo sa kvality týka, treba rátať s tým, že zázraky sa fakt robiť nedajú a obe piesne boli nahraté na kazetový magnetofón. Stačí vnímať tú energiu. Takéto archívne kúsky sú skutočným klenotom pre každého nadšenca domácej scény.

Žijeme v dobe neobmedzených možností. V dobe, ktorá dáva priestor mnohým novým umelcom, ale aj kapelám, ktoré boli nútené sa rozísť bez akejkoľvek možnosti zvečniť svoju tvorbu na hudobnom nosiči. A pokiaľ tieto dnes už legendy lokálnych scén majú v súčasnosti možnosť a chuť stretnúť sa a dať si tú námahu, aby svoj odkaz nahrali a zanechali ďalším generáciám, a naozaj tak urobia, možno ešte predsa len nebude ten svet v takých sra…kách ako sa zdá.