Dali si Elemento Deserto na novom albume záležať? (recenzia)

Svoj tretí štúdiový album La Hora Maldita vypustí do sveta 25. marca 2022 kvarteto ELEMENTO DESERTO zo španielskej Granady. Po počine Los Montes En Llamas (2019) je to už druhý zárez do ich diskografie, ktorý vydávajú pod štítkom rakúskeho vydavateľstva Mai Lei Bel. Ich fanúšikovia sa v desiatich nových skladbách môžu opäť tešiť na poriadny náklad acid/garage rocku s dávkou psychedélie a elektrifikovaného folku a bluesu. Ako uvádza na svojej stránke pri tejto kapele samotné vydavateľstvo: „Ich hudba pripomína pikantné pudingové jablko v oáze po niekoľkých dňoch smädu.“

Album otvára v pohodovom folkovom duchu a s poriadne rôznorodou nástrojovou paletou skladba Villancico De Mayo. Oproti prvému albumu sa mi zdal zvuk tejto skladby podstatne čistejší a basa o trochu utiahnutejšia. Napriek tomu, že vďaka spomenutým zmenám ešte väčšmi vynikla spevná melódia a pekné viachlasy, u tejto kapely mi dané elementy chýbali. Moje obavy však netrvali dlho. Hneď v nasledujúcej El Mambo Del Ansia vykukla spomedzi ostatných nástrojov výrazná basová gitara. Veľmi ma oslovil aj gradujúci záver podporený dychmi.

Nie je k dispozícii žiadny popis.

Prepracovaná basová linka zdobila aj pohodový gitarový riff v Malabicha. Túto priamočiaru skladbu už kapela ozvláštnila aj jemnými náznakmi disharmónie. Ale tá pravá psychedélia prišla až s piesňami Siete Muelles a Insecto Palo. Kým prvá z nich je pomalá a zádumčivá, v tej druhej poslucháča zaujme opäť hlavne melodika jemne podfarbená zvukom akordeónu. Camino Bajo a (Ya Está Aquí) Lo Malo ponúkajú zas špinavší zvuk a svižnejšie tempo. Antonio Demonio k chytľavej melódii pridáva podmanivý rytmus… V každej z nich si poslucháč nájde minimálne jeden zaujímavý element.

Je viac než jasné, že si Elemento Deserto na svojej novinke La Hora Maldita dali nesmierne záležať. A to predovšetkým po melodickej stránke. Toľko zaujímavých, netypických melódií pokope sa objaví na máloktorom albume. Samozrejme, že keby ich kapela nepodporila tou správnou rytmikou a sebe vlastným experimentovaním s rôznymi zvukmi, asi by sami o sebe neboli také výrazné. Ale takto žijú vitálnym životom a už po prvom vypočutí nebudete vedieť dostať ich útržky z hlavy. To je asi zámerom každej kapely. Ale máloktorej sa to takto šikovne podarí.