Čo škodí inak vydarenému albumu kapely Loretta? (recenzia)

Niektoré albumy majú potenciál preraziť doma, iné aj v zahraničí. Niektoré sú nevídanými umeleckými dielami, iné majú poslucháčovi pomôcť zrelaxovať či zabaviť sa. Niektoré patria medzi zberateľské klenoty, iné vznikli zo sentimentu nad dobou, ktorá už je nenávratne preč. A niektoré spadajú snáď aj do všetkých týchto kategórií súčasne. V konečnom dôsledku je to predovšetkým o tom, aké albumy z nich urobia poslucháči. Aký album urobíte z nahrávky Návrat?

Už názov napovedá, že v tomto prípade sa bude spomínať na staré dobré časy. Česká kapela LORETTA totiž vznikla v roku 1989 a svoj rovnomenný debut vydala o dva roky neskôr. A od roku 1992 bolo zrazu okolo brnianskych rockeriek ticho. Dámy sa vrátili až v roku 2015 a rozhodli sa nahrať album. Návrat vyšiel vo svojom neónovom obale v decembri 2017. V dvanástich nových piesňach môžete z pôvodnej zostavy stále počuť tri členky Moniku Pellovú, Pavlu „Múzu“ Musilovú a Dariu Hrubú.

Celá nahrávka je z drvivej väčšiny postavená na priamočiarych hardrockových riffoch, ktoré sú stvorené na hranie pred publikom. Aj napriek tomu aké sú opočúvané, tieto riffy stále dokážu zodvihnúť väčšinu rockerov zo stoličiek či pritiahnuť ich bližšie k pódiu. Predstavte si piesne ako Seš magor, Tajná láska či Svítání naživo a s poriadne hutným zvukom. Skvelé, nie?

Škoda, že práve ten hutný zvuk na celom albume absentuje. Priznám sa, že som tento album skúšal počúvať na rôznych prehrávačoch, cez rôzne slúchadlá, ale chyba očividne nebola v mojom prijímači. Náznakom sa blížila hutnejšiemu zvuku aspoň veselá rock n‘ rollová skladba Metalová holka, ale stále to nebolo to, čo by album potreboval.

Pri počúvaní dosky Návrat som dospel k záveru, že týmto dámam oveľa viac sedí nežnosť. Prvým dôkazom je rocková balada Nos do vlasů, ktorá poteší ucho poslucháča príjemným sólom a harmonicky nápaditejším refrénom. Vrcholom albumu sú však bez pochýb VzdávámNávrat. Čistejší zvuk, folkový pesničkársky nádych, prepracovanejšie gitary a kvalitné texty. Tieto elementy nájdete iba v spomínaných dvoch skladbách.

Pomerne zaujímavým kúskom, ktorý stojí za zmienku, je ešte pieseň Nezařaditelnej. Skladba zasadená do prebiehajúceho dialógu muža a ženy s bluesovým charakterom končí až muzikálovo. Je len na vás, či dáte prednosť tomuto typu skladieb nesúcich určitú výpovednú hodnotu, alebo ostanete radšej pri priamočiarych rockových evergreenoch, medzi ktoré môžeme doplniť Už žádný slzy a Návyk na šílenství, značne inšpirované interpretmi ako Bon Jovi a ZZ Top.

Či už sa stane z dosky Návrat zberateľská záležitosť, alebo len kapelná spomienka na staré časy, to ukáže čas a poslucháči. Na to sú málo aj dva roky, ktoré už od vydania ubehli. V každom prípade si mnohí nájdu albume to svoje. Či už je to priamočiara muzika vhodná k neviazanej krčmovej zábave, alebo sú to takmer šansónové kúsky s vydarenými textami. Jednou vetu je Návrat od kapely Loretta celkom vydareným albumom, ktorému zo všetkého najviac škodí jeho vlastný zvuk.