Na aký Iný svet vás odvedú Mysterious Eclipse? (recenzia)

Mnohým fanúšikom MYSTERIOUS ECLIPSE sa to možno ani nezdá, ale táto kapela je na scéne už takmer štvrť storočia. Navyše od vydania albumu Hell Of Pain už prešlo celých sedem rokov. Bolo teda načase, aby sa títo slovenskí black/deathmetalisti pripomenuli novou tvorbou. Svoj štvrtý štúdiový počin pomenovali Iný svet a vydali ho nezávisle 23. marca.

A ako už samotný názov napovedá, všetkých sedem skladieb je naspievaných v slovenskom jazyku. Oproti predošlým trom albumom je to asi najvýraznejšia zmena. Či k lepšiemu? Ťažko povedať. Poslucháčovi určite nebude vadiť ani materinčina.

Album otvára pieseň Dualita, kde po tajomnom intre nastúpi dravá muzika. Už na začiatku sa musím priznať, že mi veľmi imponuje štýl Petrinho spevu, ktorý do tohto typu hudby sadol ako… Veď viete. Navyše je jej rozumieť každé slovo. To je hlavne pri kvalitných textoch, aký nájdete v tejto skladbe, obrovská výhoda. Aby sme ale neobišli hneď v úvode ani muzikantov, vyzdvihnem v tejto piesni ešte veľmi vydarené gitarové sólo. A na albume nie je jediné.

Nasledujúca skladba Dcéry búrky, podobne ako kúsok Šintavská bosorka (Anna Rosina Listiusová), sú oproti úvodnej o poznanie tvrdšie a surovejšie. Vďaka ponurej atmosfére, napätiu a surovosti v nich veľmi pekne vyniká blackmetalová nátura kapely. Ale páni muzikanti ani tu neopomenuli melodickejšie prvky. Jediné, čo moje uši akosi nechceli prijať, bola krátka pasáž v Dcéry búrky, kde polorecitoavný text sprevádzajú len bicie a basa.

Mysterious-eclipse-band

Nemôžem si pomôcť, ale napriek neodškriepiteľne zreteľným prvkom symfonického či melodického black metalu hneď v niekoľkých skladbách cítim akýsi jemný punkový nádych. Menovite je to Čierny pasažier, pri ktorej si viem živo predstaviť fanúšikov blázniacich sa pod pódiom. Áno, z tejto skladby cítim punk aj napriek rozliatejším a temnejším refrénom či pasážam s veľmi nápaditou harmóniou.

Druhou, ktorú vytiahnem z rovnakej zásuvky, je Samo Vražda (Tŕne ruže už nebodajú), ktorá síce má potenciál upútať riffom či hutnejším gitarovým zvukom, ale i tak je z celého albumu najslabšou. A to ako po hudobnej, tak i po textovej stránke.

Do šťastnej sedmičky nám zostali ešte dve piesne, ktoré majú síce jeden spoločný znak, no v každej z nich sa odzrkadľuje iným spôsobom. V Keď príde noc… sa veľmi zaujímavo prelína growl a recitovaný text, kým v Rakovina duše pri mojej kolíske sa prelína všetko ostatné. Rytmy, tempá, dokonca hudobné nástroje. Vrcholom druhej menovej a vlastne aj celého albumu je gitarové sólo, ktorým skladba, a teda aj CD končí.

Novinka z dielne západniarov Mysterious Eclipse sa v konečnom dôsledku dá označiť za veľmi vydarenú. Nájdete na nej to, čo od kapely ako jej fanúšikovia očakávate, ale nájdete si tam to svoje aj pokiaľ ju vôbec nepoznáte. Black metal obohatený o symfonické a melodické prvky či dokonca punkové nuansy. Tvrdé riffy a rýchle bicie, ale aj melancholický klavír či vyčnievajúcu basovú gitaru, ktorá sa vynára naprieč albumom pomerne často. Filozofické, ale aj priamočiare texty, tentoraz v slovenčine. To všetko na vás čaká, keď vďaka Mysterious Eclipse navštívite Iný svet.