Ktorí traja rozprávači definujú nový Minor? (recenzia)

Žilinský MINOR je na scéne už od roku 2014 ako formácia, ktorá vznikla postupom času zo sólového projektu. Na tejto kapele ma ako prvá upútala ich fascinácia filozofiou Thelémy z pera Aleistera Crowleyho. Hudobný žáner, ktorým sa páni prezentujú, označili ako thelmic death metal a v duchu tejto témy sa nesie aj novinka Book Of Shadows. Druhý štúdiový album vyšiel Minoru 22. júna pod štítkom českého Pařátu a obsahuje desať skladieb.

Album Book Of Shadows bol prvým sprostredkovateľom tvorby Minor mojím ušiam. Popravde som očakával skreslený zvuk a neutíchajúce bicie naliehavo búšiace do masívnej steny gitarového zvuku. Viac som sa asi ani mýliť nemohol. Výborný a zrozumiteľný growl ma odrovnal hneď v prvej Eucharist a na jeho kvalite sa naprieč celým trvaním albumu nič nezmenilo. Miestami ako napríklad v Saint Amonous, Moonchild či The Himog dokonca ešte nabral na surovosti a naliehavosti.

Minor_band

Theléma sa zameriava na trojicu rozprávačov v Knihe Zákona. Rovnako môžeme zadefinovať trojicu rozprávačov aj na tomto albume. Prvého sme už spomenuli. Tým druhým je, samozrejme, hudba ako taká. Množstvo skvelých dravých riffov (Eucharist, Revelation 13), vydarené sóla (Invocation, Pnumbra), striedanie valivého rytmu s ťahavou melodikou (Invocation, Transmogrification), ale aj ich symbióza (Syncretic). A pri každom ďalšom prehratí albumu nájdete ďalšie a ďalšie inštrumentálne či rytmické elementy, ktoré vás upútajú.

Posledným, no prinajmenšom rovnako dôležitým rozprávačom je atmosféra. Výborné aranžmány, detaily v hudbe, ale aj kvalitný mix a mastering dodávajú celému albumu tajomné čaro. Gradácia, napätie, stupňovanie tlaku na hrudi. Nič z toho vám nebude pri počúvaní dosky Book Of Shadows cudzie. Spomeňme na tomto mieste aspoň skladbu N.O.X., v ktorej je kombinácia tvrdej muziky s magickou ponurosťou azda najzreteľnejšia.

Na Slovensku sa za posledné roky objavilo toľko novej kvalitnej muziky, že to našinec niekedy nestíha sledovať. Niektoré nahrávky sa k človeku dostanú bezprostredne po vydaní, na iné narazí náhodou, ďalšie si ho nájdu akosi samé a o niektorých sa dozvie po mesiacoch či dokonca rokoch. Novinka Book Of Shadows z dielne Žilinčanov Minor u mňa spadá do kategórie číslo tri. A som skutočne rád, že si tento vydarený počin ku mne cestu našiel.