Aký je medzinárodný split Ardorem? (recenzia)

Splitká ma mnoho rokov obchádzali. V posledných týždňoch som im ale značne prišiel na chuť. Dali by sa možno jednoducho charakterizovať vetou: Za málo peňazí, veľa muziky. Pustíte si jedno CD a nájdete tam novinky hneď od niekoľkých kapiel. Je skvelé, že kedysi komusi napadlo robiť niečo také. Split je výhodná cesta ako pre kapelu, tak aj pre hudobného fanúšika.

Prednedávnom, konkrétne 15. mája, vyšiel u poľských Wolfspell Records aj split Ardorem. Album vyšiel na CD aj vinyle, pričom každý z nich má inú grafiku obalu. Ktorá je vydarenejšia, posúďte sami, ja som to rozsúdiť nevedel.

Súčasťou splitka je aj skvelá slovenská formácia AEON WINDS z Bratislavy, ktorá si ma minulý rok získala svojím dlhohrajúcim albumom Stormveiled. Bol to už ich druhý štúdiový počin a okrem neho majú na konte napríklad aj splity s kapelami ako Troll či Concubia Nocte. Práve táto kapela ma primäla k vypočutiu Ardoremu. A dobre, že sa tak stalo.

Midnight Odyssey

Prvá skladba na albume patrí austrálskemu interpretovi. MIDNIGHT ODYSSEY je jednočlenná kapela postavičky, ktorá si hovorí Dis Pater. S Aeon Winds spolupracoval už pri vydaní splitu Aeon Odyssey a spolu so Svarthenom z Aeon Winds si založili aj ambientný projekt DISSVARTH. Midnight Odyssey má popri niekoľkých splitoch na konte už štyri dlhohrajúce albumy.

Na tento počin sa z jeho dielne dostala síce iba jedna pieseň, na druhej strane tá najdlhšia. Osemminútový opus Cold Winds Are A Distant Dream Final ma príjemne prekvapil prítomnosťou slákov, tvoriacich príjemnú harmóniu a navodzujúcich skvelú atmosféru. V strednej časti piesne sa zas objavil zvuk chrámového organu v kombinácii s hrdelným chorálom. Táto pieseň album otvorila skutočne majestátne.

Igric

Stopy dva a tri patria ďalšiemu sólistovi. IGRIC z Nitry má na konte jeden dlhohrajúci počin Tajomstvá severných hôr z roku 2016. Okrem ambientného black metalu, ktorý dominuje v tvorbe všetkých troch interpretov, možno v tej jeho počuť aj výrazné prvky pagan black metalu. Tie prevládajú hlavne v skladbe Memories Carved In Stone, ktorá ma trochu prekvapila slovenským textom. Vokálmi si v nej zahosťoval Svarthen z Aeon Winds.

V Senescent Warrior zas možno počuť spev Dis Patera, no pohanské či folkové motívy sú tu zreteľné oveľa menej. Istý nádych je možno počuť v klavírnom parte. Táto skladba ma ale upútala už od prvých tónov. Ponurá a ťahavá doommetalovo-ambientná atmosféra s melodickým spevom si ma ihneď získala. Dokonca mi tu neprekážajú ani elektronické bicie. Treba oceniť, aká je táto pieseň inštrumentálne vyrovnaná a harmonická, no zároveň napínavá.

Aeon Winds

Ďalšie dve skladby na album dodali už spomínaní Aeon Winds. V Under The Mantle Of Snow si vychutnáte ambientné zvuky šikovne dotvárajúce atmosféru na pozadí popri valiacich sa bicích a akustickej gitare. V skladbe nájdete aj veľmi vydarenú melodickú gitaru a viaceré prechody z miernych častí do dravých a nazad. Túto špecialitu som si u kapely všimol už na ich poslednom štúdiovom počine.

Keď sa pozorne započúvate, nájdete aj v tejto piesni slovenský text. V angličtine je však druhá Cold Night, ktorá je tempom o niečo miernejšia. Tajomnú atmosféru slôh podčiarkuje hovorené slovo a melodický spev, kým growlované refrény gradujú do širokého zvuku podfarbeného chrámovým organom.

Posledná, šiesta pieseň The Fire of the Gods vznikla špeciálne pre tento album. Kolaborácia Dis Patera, Svarthena a Igrica vypálila na výbornú. Rytmicky aj harmonicky pútavé inštrumentálne pozadie skvele dotvára hrdelný vokál. Dovolím si tvrdiť, že táto pieseň je svojou atmosférou z celého albumu najsilnejšia.

Ardorem je pozoruhodnou a hlavne vydarenou spoluprácou dvoch slovenských interpretov s jedným austrálskym. Ardorem je dôkaz, že hudba dokáže spojiť ľudí žijúcich na opačných stranách zemegule a ponúknuť celému svetu neopakovateľný hudobný zážitok. Ardorem v sebe snúbi napätie, temnotu, ale aj tajomnú harmonickosť. Ardorem je magický.